Drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot. 🥥 🌴

Je wordt vanzelf groot.

Op een onbewoond eiland misschien, maar zo makkelijk zal het in de VS niet gaan.

Voor Kamala Harris.

Geen lazy, wel een coconut summer

Dat ze best geen ticketje naar Fuerteventura of  Zanzibar meer zou boeken,

werd stilletjesaan duidelijk na het tegenvallende debat van Biden

en de uiteindelijke beslissing om hem terug te trekken

en zijn steun uit te spreken voor Harris als mogelijke opvolger.

Het wordt voor haar beslist geen lazy summer on the beach, maar toch eentje vol kokosnoten. 🥥

Wie een beetje actief is op social media heeft het waarschijnlijk al opgemerkt,

maar vraagt het zich misschien ook af:

Waarom vallen de kokosnoot emoji’s & memes uit menig social media posts

en bio’s op X en TikTok?

Hiervoor moeten we even terug naar mei 2023.

Harris gaf toen een toespraak op the White House Initiative on Advancing Educational Equity, Excellence, and Economic Opportunity for Hispanics. 

Ze kaartte aan dat niet alle jongeren dezelfde kansen krijgen om te slagen, maar dat de inspanningen van het White House Initiative niet enkel moeten focussen op de jongeren zelf, maar minstens even hard rekening moeten houden met de behoeften van hun families, leraren en gemeenschappen. 

Omdat, aldus Harris: “niemand van ons in een silo leeft”.

Daaropvolgend sprak ze de bizarre, maar legendarische woorden uit: 

 

“Mijn moeder zei altijd: ik weet niet wat er mis is met jullie jonge mensen. Denken jullie dat jullie net uit een kokospalm zijn gevallen?”

Memestorm

De uitspraak, die zonder context op weinig slaat, het persoonlijke verhaal, de lach, de verandering van toon (van serieus, naar luchtig naar opnieuw heel serieus) zorgden ervoor dat het fragment viraal ging en er 10000’en varianten en memes werden gemaakt en gedeeld op de socials. 

Nadat Harris als mogelijk opvolger van Biden werd genoemd, volgde er een tweede golf van coconut memes en is de kokosnoot hét symbool geworden van haar (marketing)campagne.

coconut tree - memes - blogpost Cabinet Content

Het campagneteam van Harris moet historisch laat een (marketing)campagne op poten zetten.

Laat, maar niet te laat. De prijzen worden immers maar uitgedeeld aan de meet.

 

Het vraagt wel een andere aanpak, maar dat is niet zo vreemd.

De kaarten liggen dan ook anders dan anders. 

Het campagneteam zal nog sterk uit de hoek moeten komen, maar is er in enkele weken tijd wel al in geslaagd om een deel van het jongere kiezerspubliek, dat Biden al even niet meer meehad, te mobiliseren.

3 (marketing)tips die we hier al kunnen uit meenemen:

  1. Contrasten werken

59 is doorgaans eigenlijk niet meer piepjong te noemen, maar toch wordt de mogelijke opvolging van Harris moeiteloos ontvangen als de welgekomen jeugdigheid na de ‘oude’ en verwarde Biden. Contrasten werken en blijven nu eenmaal langer hangen.

2. De kracht van #KHive

De naam van de fan community van Harris, de #KHive, haakt slim in op de blitse, energieke fanbase van Beyoné: de Beyhive.

3. Oren en ogen open

Het campagneteam van Harris speelt gretig, maar stijlvol in op de coconut beweging. Zo pasten ze de bio van het x account van de Harris’ campagne aan naar: “Providing context”.

X account Harris - Coconut meme explained - Cabinet Content

Maar zoals ik (oké, mijn opa) zegt: likes gaan geen boterhammen op tafel brengen.

Akkoord, maar ze kunnen duidelijk wel iets in beweging brengen.

Dé vraag blijft wel: “Can Kamala Harris turn memes into votes?”

En niet onbelangrijk: kan ze het coconut momentum vasthouden

‘while avoiding the cardinal sin of posting on social: becoming cringe?) (cfr: Semafor)

Volgens de Britse singer-songwriter, Charli XCX, is Kamala alleszins “Brat”,

maar daarover meer in een volgende post.

Hou jij voldoende in de gaten wat er over jouw organisatie gezegd wordt?

En doe je daar ook iets mee? Of niet?

Hulp nodig met jouw marketingcampagne?

Bel me, schrijf me, mail me, laat me gewoon en volledig vrijblijvend iets weten!