Onze oudste zoon Tjeu is onlangs 2 jaar geworden en spreekt sindsdien ook met 2 woorden.
Auto daar.
Brug open.
Brug toe.
Mama weg.
Tjeu ook.
Je ziet. Kort, bondig en to the point. Een echte woordkunstenaar. Meester in het KISS-principe.
Soms durft hij er een derde woordje aan toe te voegen. Steeds hetzelfde. Dan klinkt het als volgt:
Auto daar, hé?
Brug open, hé?
Brug toe, hé?
Mama weg, hé?
Tjeu ook, hé?
De toevoeging van het woordje hé vereist van de (weliswaar West-Vlaamse) toehoorder een indicatie of hij/zij de boodschap goed begrepen heeft. Interactie met de doelgroep is essentieel. Dat heeft de kleine snotter al goed begrepen.
En om dan heel zeker te zijn of zijn boodschap goed is aangekomen, herneemt hij de communicatie 1, 2, 3, 4 en meestal nog meerdere keren. Iets in de trant van:
Auto daar, hé? Auto daar, hé? Auto daar, hé? Auto daar, hé? Auto daar, hé? Auto daar, hé?
Brug open, hé? Brug open, hé? Brug open, hé? Brug open, hé? Brug open, hé? Brug open, hé?
Brug toe, hé? Brug toe, hé? Brug toe, hé? Brug toe, hé? Brug toe, hé? Brug toe, hé? Brug toe, hé?
Mama weg, hé? Mama weg, hé? Mama weg, hé? Mama weg, hé? Mama weg, hé? Mama weg, hé?
Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé? Tjeu ook, hé?
Mere Exposure Effect
Toegegeven.
Als mama vraag ik me ’s ochtends, soms nog half slapend, af of ik mijn zoon uit bed heb gehaald of twee jaar geleden een papegaai heb uitgebroed.
Als marketeer, daarentegen, moet mijn hart eigenlijk een sprongetje maken.
Deze dwergpapegaai heeft namelijk al een van de oudste marketingtechnieken onder de knie: de Kracht van Herhaling, ook wel het Mere Exposure Effect genoemd.
Concreet wil dit zeggen dat hoe vaker we als consument aan een boodschap, product, bedrijf, persoon … worden blootgesteld, hoe positiever we die/dat zullen percipiëren.
In de jaren 60 deed een zekere Robert Zajonc onderzoek naar het subtiele effect van deze herhaaldelijke blootstellingen. (uit het boek Hidden Persuasion)
In dit onderzoek toonde Zajonc verschillende Chinese tekens aan Amerikaanse deelnemers die geen Chinees spraken. Hij toonde hen de tekens tussen 1 en 25 keer en vroeg de deelnemers om de betekenis van de tekens te raden.
Wat bleek? Hoe vaker de deelnemers een bepaald teken eerder hadden gezien, hoe positiever ze de betekenis van het teken inschatten.
The more we see it, the more we like it & buy it
Even terug naar mijn 2-jarige zoon. 2 jaar zijn, dat is vooral veel zelf willen doen, stappen inclusief. Gevaren kent hij jammer genoeg nog niet. Dus wanneer er auto’s of fietsers langs ons heen scheren, haal ik ook het herhalingsprincipe boven.
Aan de kant
Opletten
Aan de kant, Tjeu
Opletten
Aan de kant, god &*!#$
Hopend dat de vele herhalingen ooit zullen blijven plakken.
Want: ‘the more we see it, the more we like it’ En daaruitvolgend: ‘the more we do it’ or ‘buy it’.
Het Mere Exposure Effect is bovendien het sterkst aanwezig bij de aankoop van impuls- of fast moving consumer producten.
Sta je dus met enorme honger voor het chipjesrek in de supermarkt? Dan is de kans groot dat jij een zak (of twee) chips zal meenemen van het merk waar je al het meest mee in aanraking bent gekomen.
Het onderzoek van Zajonc toonde echter ook aan dat het grootste positieve effect wordt vastgesteld na 10 tot 20 herhalingen. Dit betekent dat wanneer dat aantal overstegen wordt, het positieve effect afzwakt of verdwijnt.
Misschien moet ik ook dit toch even duidelijk maken aan mijn zoon.
Hoe kan jij nu concreet inzetten op het herhalingsprincipe voor jouw organisatie?
Ik geef 2 voorbeelden.
Voorbeeld 1. Loopsessies kinepraktijk.
Stel, je hebt een kinepraktijk en wil binnenkort voor de tweede keer loopsessies organiseren.
Dan is het niet voldoende om hier bijvoorbeeld 1 keer een Instagrampost over te publiceren.
Natuurlijk is het ook niet de bedoeling om gewoon dezelfde post 5x op identiek dezelfde wijze te herhalen.
-
-
- Denk wel na hoe jij jouw hoofdboodschap “schrijf je in voor mijn loopsessies” kan opdelen in verschillende stukjes.
- Vervolgens bepaal je hoe jij die verschillende stukjes boodschappen op welke manier, in welk format, via welke kanalen kan verspreiden.
-
Met andere woorden: hoe zorg jij er voor dat zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen verschillende keren een stukje van jouw boodschap zien zodat ze dit positief blijven onthouden en hopelijk ook inschrijven voor jouw sessies?
Ik geef hieronder enkele ideeën hoe de kinesist zijn/haar hoofdboodschap op een creatieve manier zou kunnen herhalen:
-
-
-
- een infografiek met daarop de verschillende stappen van hoe zo’n loopsessie er uit ziet
- een testimonialvideo op Facebook van een deelnemer uit een vorige sessie
- een foto met een quote van een deelnemer uit een vorige sessie op Instagram
- een Facebookevenement met een uitnodiging om deel te nemen aan een proefsessie
- Een IG story reeks met beelden van de proefsessie
- Een IG reel met beelden van de proefsessie en de boodschap dat iedereen die zich inschrijft voor datum x een gepersonaliseerde drinkfles krijgt
-
-
Voorbeeld 2. Camille collectie JBC
Nood aan meer inspiratie? Hieronder zie je hoe JBC via herhaling de nieuwe collectie van Camille in de kijker heeft gezet:
-
-
-
- Een Instagram post die de Camille collectie presenteert als een back to school outfit
- Een behind the scenes Instagrampost over het pasmoment van de nieuwe Camille collectie
- Een Instagrampost waarin Camille (met de collectie aan) iedereen een fijn schooljaar toewenst
- Een krantenartikel in HLN waarin verteld wordt dat het deze keer ook over een collectie voor volwassenen gaat
- Een nieuwsbrief waarin de online launch van de collectie wordt uitgelicht
- Een nieuwsbrief waarin de Camille collectie in de fysieke winkels wordt aangekondigd
- Een banner op de homepage waarin de collectie met een back to school actie wordt gecommuniceerd
-
-






Herhalen, herhalen, herhalen dus, maar zonder echt volledig en tot vervelens toe in herhaling te vallen.
Het is de bedoeling om telkens een ander element van de boodschap te belichten, in een ander jasje te steken en doorheen de verschillende kanalen te publiceren.
Op deze manier is de kans groter dat je in het hoofd van je potentiële klant blijft hangen.
Herhaling is key, but some things get lost in translation.
Intussen is het 23 augustus. Het einde van de zomer is in zicht. Ik ga Tjeu en Çois ophalen bij de crèche. Helm op, fluojasje aan, rugzakje in de hand, mijn 2 zoontjes op de arm. Net voor we naar buiten stappen gaat de deur open. Een viertal ouders stappen binnen terwijl wij naar buiten willen gaan.
Aan de kant
Opletten
Aan de kant
Opletten
Aan de kant
Klinkt het uit de snavel van de papegaai in mijn armen.
Herhaling is key but some things still get lost in translation. Ook hier.
Maar laat dat je niet tegenhouden om je boodschap te blijven herhalen.
Hulp nodig met jouw marketingcampagne?
Bel me, schrijf me, mail me, laat me gewoon en volledig vrijblijvend iets weten!
En nu ben ik ook wel benieuwd. Hoe vaak herhaal jij jouw boodschap?
PS
Bovenstaande afbeelding is geen foto van mijn zoon, maar werd via de AI generator tool Imagine gemaakt.
Een aanrader om uit te proberen als jij snel een passend beeld nodig hebt voor jouw nieuwsbrief, website of LinkedInpost. En niet onbelangrijk: het is helemaal niet zo moeilijk!