Het is dinsdag 8 augustus.
Ik heb jammer genoeg geen goddelijke ingeving, maar wel een mailtje vanuit het Googlerijk met een prangende vraag:

Welke Maria?
Voor wie het even hoort donderen in Keulen of vanuit de hemel: geen paniek.
Onze Lieve Vrouw Hemelvaart of Marie-Tenhemelopneming is zoals Wikipedia het mooi omschrijft “een christelijke feestdag waarop de opneming van Maria in de hemel ‘met lichaam en ziel’ wordt herdacht en gevierd.”
Of voor de ketters onder ons: “een jaarlijkse feestdag op 15 augustus die er voor zorgt dat de meesten onder ons, soms zonder te weten waarom, kunnen genieten van een dagje congé payé.”
In, Dadizele, het geboortedorp van mijn man wordt deze dag wel nog elk jaar uitgebreid gevierd met een uitgebreide jaarmarkt, bijhorende fanfare en een tot in Dagelijkse Kost befaamde Pompeschitterstaart. Die is trouwens eens het proberen waard. (#nonspon)
Met andere woorden: 15 augustus is dus een hoogdag voor ondernemend Dadizele. Een feestdag waarop het wel eens interessant kan zijn om de deuren open te houden als bedrijf. Wel werken op deze feestdag omdat het sop de kolen wel eens waard zou kunnen zijn.
Anyway. We wijken af. Natuurlijk kan jij als bedrijf, ook als je niet in Dadizele gevestigd bent, beslissen om je deuren te openen op 15 augustus. Heel wat mensen hebben dan een dagje vrijaf en net dan eens de tijd om bij jou te komen shoppen, advies in te winnen of wat dan ook!
Maar hier knelt het schoentje vaak. Als je beslist om op deze feestdag te werken, dan zou het jammer zijn dat het hierboven vernoemde sop de kolen niet waard is. Zorg er dus voor dat potentiële klanten effectief weten dat ze op deze dag bij jou terecht kunnen.
Over het sop & de kolen.
Hoe je dat doet? Plaats het op jouw website, schreeuw het uit via jouw (wekelijkse) nieuwsbrief, zorg dat het de dagen ervoor zichtbaar is voor voorbijgangers, communiceer het via jouw social kanalen en vooral: pas jouw Google My Business pagina tijdig aan.
Waarom is die Google My Business pagina nu zo’n stokpaardje van me? Bright Local, een bedrijf gespecialiseerd in lokale marketing, nam een survey af bij 500 (weliswaar Amerikaanse) consumenten om inzicht te krijgen in het gebruik van de Google My Business pagina’s en de websites van lokale bedrijven.
64% van de respondenten geeft aan Google My Business te gebruiken om contactinformatie over een bedrijf op te zoeken. En van die 64% staat “openingsuren checken” (69%) op absolute nummer 1 als meest gebruikte Google My Business feature, gevolgd door “adres vinden”(50%) en “reviews lezen” (44%).
En als we heel eerlijk zijn. Ben je zelf nog nooit eens te lui geweest om vanaf de Google My Business pagina door te klikken naar de website om daar nog eens de openingsuren te dubbelchecken?
Geniet met volle teugen, maar communiceer.
En voor we het vergeten. Het is natuurlijk ook compleet normaal dat jij net als de rest van Vlaanderen beslist om ook eens onder de blauwe hemel, al dan niet met Maria in gedachten, profiteert van een dagje vrijaf.
Even een dagje rusten om daarna weer met volle moed en goesting te knallen. Groot gelijk, maar niet zonder mijn zelfde (stok)paard van stal te halen.
Communiceer ook dit tijdig en heel duidelijk via de verschillende kanalen en niet in het minst via jouw Google My Business profiel. Want je zou nu toch echt niet willen dat een klant een deel van zijn/haar vrije dag voor jouw gesloten deur spendeert?
Mijn tip? Maak een overzicht van alle feestdagen en vergeet ook zeker jouw vaste sluitings- en verlofdagen niet, plaats het in je agenda om deze tijdig te communiceren of vul deze meteen aan in je Google My Business bij “speciale openingstijden”.
Abonneer je op de statusupdates van Google.
Is er dan toch eens een feestdag die aan jouw aandacht is ontsnapt? Abonneer je dan op de statusupdates van Google.
Dat doe je door op jouw bedrijfsprofiel rechtsboven op de drie puntjes te klikken. Daarna klik je op “meldingen”.

Daarna klik je op “Status van Bedrijfsprofiel”.

Als je dit allemaal in orde hebt gebracht stuurt Google je voortaan tijdig en via mail een reminder zoals in onderstaand voorbeeld.

Moraal van het verhaal. Is jouw bedrijf open op een feestdag? Zorg dan dat het sop de kolen waard is. Neem je een welverdiende dag vrijaf? Zet je klanten dan niet voor een gesloten deur. Pas hiervoor tijdig jouw openings-en of sluitingsuren aan op Google My Business.
Amen.
Hulp nodig met jouw Google Bedrijfsprofiel?
Bel me, schrijf me, mail me, laat me gewoon en volledig vrijblijvend iets weten!
En nu ben ik ook wel benieuwd. Werk jij op de hoogdag van de Heilige Maria of niet?